Att internet är en viktig kanal håller nog de flesta med om. För den som har ambition och en gnutta kunskap så kan även internet vara en kostnadseffektiv marknadsföringskanal. Att annonsera på stora breda sajter kostar väldigt mycket pengar, något som endast de största företagen har råd med. Som tur är så finns det dock andra sätt som inte kräver gigantiska marknadsföringsbudgetar när det kommer till att marknadsföra sig på nätet. Ett sätt är att använda sig av Google. Google är en sökmotor som genererar träffar/förslag på sajter när man söker på något. Söker man exempelvis på bilförsäkring så kommer Google ge förslag på sajter som handlar om just bilförsäkring. Om man driver en sajt om just bilförsäkring så kan man betala Google för att få en annons publicerad i samband med sökförslag. Detta kallas sponsrade länkar och priset på länken bestäms med hänsyn till hur hög konkurrens det är på sökordet. Om man vill hamna bland de ”organiska sökresultaten”, det vill säga de ”riktiga sökresultaten” så behöver man jobba med så kallad sökmotoroptimering.
Sökmotoroptimering – skaffa länkar och relevant content
Om man vill hamna högt bland Googles organiska sökresultat så behöver man i regel jobba med två områden. Att skapa länkar till sin sajt samt att skapa ett relevant content på sajten. Att skaffa relevant content till sajten är ett ämne som vi kan återkomma till i en annan artikel. Vidare så kan man skaffa länkar till sin sajt på en mängd olika sätt. Ett sätt är att publicera artiklar i så kallade artikelkataloger. En artikelkatalog liknar den sajt som du just nu befinner dig på och i regel så har har artikelkataloger ett enda syfte – att ge förutsättningar för att bygga länkar till andra webbprojekt. En artikelkatalog är en hemsida/blogg där även andra än själva administratören kan skapa sig ett konto och publicera artiklar. Från artiklarna kan man sedan länka till sitt webbprojekt och på så vis öka sina chanser att hamna högre upp i Googles sökresultat. I princip så kan man skriva artiklar om vad som helst så länge de uppfyller de regler som administratören satt upp för artikelkatalogen. Skriver du exempelvis en artikel om barnbidrag och lägger upp i en artikelkatalog, så är chansen stor att artikeln godkänns, förutsatt att den uppfyller artikelkatalogens regler. Dessa regler brukar vara att artikeln inte får ha stötande innehåll, innehålla ett visst antal ord samt inte ha kopierat innehåll. Artikelkatalogen är alltså ett hjälpmedel när det kommer till att skaffa länkar till sina webbprojekt!